top of page
Search

Unge og privatøkonomi – og skolen som læringsarena

  • Writer: Kredinorstiftelsen
    Kredinorstiftelsen
  • Aug 26
  • 4 min read

Unge har for lav kunnskap om privatøkonomi: Enkle grep kan gi bedre undervisning

Forskning viser at unge mellom 18 og 20 år har for lite kunnskap om privatøkonomi. Lærere bekrefter utfordringene, og peker på mangel på tid, ressurser og klare kompetansemål. Nye rapporter fra OsloMet/SIFO, presentert under Arendalsuka, viser at vi kan styrke læringen med enkle grep.

Forskerne Krisztina Gyüre og Markus Lynum fra OsloMet/SIFO presenterte sine rapporter om unges økonomikunnskap og lærernes undervisning i privatøkonomi, under Arendalsuka 2025.
Forskerne Krisztina Gyüre og Markus Lynum fra OsloMet/SIFO presenterte sine rapporter om unges økonomikunnskap og lærernes undervisning i privatøkonomi, under Arendalsuka 2025.

Hvorfor er privatøkonomi viktig?

Ifølge forsker Krisztina Gyüre, er god kunnskap om privatøkonomi viktig for et godt liv. Det handler om å ta kloke økonomiske valg, bygge trygghet, styrke den mentale helsen og velværet. Kunnskap om privatøkonomi er viktig for livsmestring og veien inn i  voksenlivet.

 

Forskningsrapportene


 

Hovedfunn fra forskningen

Rapportene, utarbeidet av forskerne Krisztina Gyüre og Markus Lynum fra OsloMet/SIFO, gir følgende bilde fra forskningen.

 

Funn fra forskningen blant unge:

  • Middels kunnskapsnivå blant unge om privatøkonomi, og nivået er tilnærmet uendret fra 2024 til 2025.

  • Manglende planlegging. Mange unge kan ikke utarbeide en plan eller budsjett og styre forbruket i forhold til egen økonomi.

  • Skolen rangeres lavt i læringen. Unge oppgir at de lærer mest av egne erfaringer og fra foreldrene sine, mens skolen er en mindre viktig kilde til kunnskap.

  • God forståelse for sparing og gjeld. Det er positivt at unge er bevisste på at lån ikke er gunstig og unngår lån de ikke kan håndtere. De forstår også viktigheten av sparing.

 

Funn som tydeliggjør utfordringer for lærere

Lærere i videregående opplæring bekrefter behovet for bedre undervisning i privatøkonomi, spesielt for elever i avgangsåret. De understreker flere utfordringer:

  • Mangel på tid og ressurser til å prioritere praktisk og relevant undervisning.

  • Behov for tverrfaglighet. Undervisningen bør kombinere tallforståelse (budsjett, sparing, renter, etc) med egenrefleksjon rundt forbruk og praktiske oppgaver.

  • Uklare kompetansemål knyttet til privatøkonomi i læreplanen og lærerutdanningen kan føre til at økonomiundervisningen prioriteres ned.

  • Manglende kompetanse og følelse av egen mestring på grunn av for lite opplæring i privatøkonomi under lærerutdanningen og videreutdanningen.

 

Skolen utjevner ikke sosiale forskjeller

Forskningen viser at unge fra familier med dårlig økonomi lærer mindre av foreldrene enn unge fra mer velstående familier. Derfor kan skolen være en viktig læringsarena for å utjevne sosiale forskjeller og gi alle unge et bedre og mer likeverdig utgangspunkt. Både forskere og lærere er enige om at skolen er en naturlig arena for å sikre at de unge får god opplæring i privatøkonomi, uavhengig av bakgrunn. God undervisning kan også hjelpe unge med å unngå dyrekjøpte erfaringer som mange har lært av.

 

Lavere kunnskap blant unge som dropper ut

Forskerne understreker også at unge som ikke fullfører videregående opplæring, har dårligere kunnskap om privatøkonomi. Uten den støtten og opplæringen skolen kan gi, vil de ha dårligere evne til å ta gode økonomiske valg. Det kan føre til betydelige negative konsekvenser for deres økonomi og livskvalitet, og er en utfordring som må adresseres.

 

Debatt rundt løsninger for å øke kunnskapen blant unge

Debatten ble ledet av Ole Marius Thorstensen, daglig leder i Kredinorsiftelsen og kan sees her.


Siden faktabaserte kunnskapsundersøkelser viser at unge ikke kommer ut av skolen med tilstrekkelig kunnskap om personlig økonomi stilte han følgende spørsmål: "Hvilke grep tas for å bedre unges kunnskap om personlig økonomi?"

Blant deltagerne i panelet var det bred enighet om viktigheten av å styrke undervisningen i privatøkonomi. Et bredt sammensatt panel var enige om målet, men hadde ulike innfallsvinkler til hvordan dette skal gjøres i praksis.

 

ree

Deltakere i panelet under debatten, fra venstre: Øystein Mathisen (Ap), Markus Gotaas (FpU), Dina Bovim (Unge Venstre), Mats Flåtten (Unge Høyre), Abu Marong (Urbant verksted), Isabella Sandra Biedrawa (Nordea UNG), og forsker Christian Poppe (OsloMet/SIFO).

 

Forslag til forbedringer på bakgrunn av forskningen og debatten:

  • Bedre timing. Undervisningen bør legges nærmere overgangen til voksenlivet, for eksempel siste året på videregående skole.

  • Mer praktisk undervisning. Undervisning med virkelighetsnære oppgaver hvor elevene jobber med eget budsjett samt refleksjon rundt forbruk, lån og sparing.  

  • Utnytt eksisterende ressurser. I mangel på eget undervisningsopplegg kan lærerne utnytte ressurser som ligger på Skolemeny.no og benytte eksterne eksperter.

  • Styrk lærerutdanningen. Innfør mer om privatøkonomi i lærerutdanningen og videreutdanningen for lærere.

  • Tydeliggjøring av faget. Gi privatøkonomi som fag mer tid og prioritet innenfor fagområdet Livsmestring, og se sammenhengen med psykisk helse.

 

Store gevinster

Både forskningsgrunnlaget og forslagene til løsning kan bidra til å sikre at de unge under videregående opplæring får den kunnskapen de trenger for å mestre sin egen økonomi her og nå, og oppnå økonomisk trygghet i fremtiden. Det vil også være viktig å teste og måle utviklingen i elevenes kunnskapsnivå og synliggjøre resultater. Kredinorstiftelsen, som støtter forskningen, har som mål å bidra til en sunn hverdagsøkonomi for alle. Over tid vil det gi betydelige gevinster på individnivå og samfunnet som helhet.  

 

Ole Marius Thorstensen, daglig leder i Kredinorsiftelsen, er initiativtager til undersøkelsene og forskningen som stiftelsen har finansiert.
Ole Marius Thorstensen, daglig leder i Kredinorsiftelsen, er initiativtager til undersøkelsene og forskningen som stiftelsen har finansiert.

 
 
 

Comments


bottom of page