Rapport om unge og økonomikunnskap - skolen må ta større ansvar
- Kredinorstiftelsen
- Jun 6
- 2 min read
Updated: Jun 17
En rapport fra Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved Oslo Met, finansiert av Kredinorstiftelsen, viser at ungdom mellom 18 og 20 år har varierende kunnskap om privatøkonomi, og at skolen i dag ikke fyller sin rolle godt nok som sted for økonomilæring. Det fører blant annet til at skolen ikke i tilstrekkelig grad klarer å utjevne sosiale forskjeller i økonomisk kunnskap.

Det kommer frem i rapporten at familier med god økonomi lærer barna mer enn de med en dårligere økonomi. Det innbærer at mangelfull opplæring i privatøkonomi på skolen rammer hardest de som kommer fra familier med dårlig økonomi.
Rapporten ble presentert under Arendalsuka 2024 - her er noen funn:
Ungdom vurderer selv at de har middels økonomisk kunnskap, men at de har store kunnskapshull.
Skolen rangeres lavere som kilde til kunnskap om økonomi sammenlignet med foreldre og egen erfaring.
Familienes økonomiske ressurser påvirker hvor mye ungdom lærer om økonomi hjemme. Familier med god økonomi lærer barna mer enn de som har mindre ressurser.
Mangelfull undervisning i privatøkonomi på skolen forsterker de sosiale forskjellene
Det er positivitet og forståelse rundt å spare og unngå lån, men de unge sliter med å planlegge, holde oversikt og bruke etter evne.
Egen erfaring og foreldrene er som nevnt over de viktigste kildene til å lære om privatøkonomi

Anbefalinger på bakgrunn av rapporten:
Privatøkonomi bør innføres som et eget fag i skolen.
Skolen bør styrkes i rollen som viktigste læringsarena for kunnskap om privatøkonomi slik at sosiale forskjeller reduseres.
Undervisningen bør være praktisk rettet rundt privatøkonomi for de unge, slik at de mestrer overgangen til den voksne privatøkonomien bedre.
Lærere bør utvikle sin kompetanse til å ta dette viktige samfunnsansvaret.
Ny rapport for 2025
Dette er den første av årlige rapporter som vil bli gjennomført for å måle hvor mye ungdom mellom 18 og 20 år vet, forstår og kan gjøre bruk av innen privatøkonomi. Kredinorstiftelsen er langsiktig bidragsyter til denne rapporten, og målinger over tid vil vise effektene etter hvert som undervisningstilbudet blir bedre. Denne første rapporten er utviklet av SIFO/Oslo Met og forskerne Krisztia Gyüre og Markus Lynum. Neste rapport vil bli presentert under Arendalsuka 2025.
Comments